آموزش شی گرایی در ++C - قسمت دوم

خرید بک لینک

قسمت دوم: استفاده از اشیا، سازنده ها

استفاده از اشیا

پس از ساخت یک کلاس، باید آن را نمونه سازی کنیم. یعنی یک نمونه از این شی را بسازیم و استفاده کنیم. به نمونه ساخته شده یک شی از نوع یک کلاس (An object of type class) میگوییم. مثلا اگر کلاسی به نام Student داشته باشیم و یک نمونه از آن به اسم stu1 تعریف کنیم، stu1 یک شی از نوع Student خواهد بود.

Student stu1;

از اینجا به بعد یک کلاس نیز یک نوع داده است (مانند انواع اولیه مثل int و struct ها) و میتوان از آن یک نمونه یا ارایه تعریف کرد یا اشاره گری به آن کلاس داشت (همانطور که قبلا اشاره گر به انواع اولیه مانند char داشتیم)

Student stu;
Student *stuPtr;
Student students[12];
stuPtr = &stu;

سازنده ها

هر کلاس میتواند یک متد خاص به نام سازنده (constructor) داشته باشد. این متد از این لحاظ خاص است که هنگام ساخت یک شی صدا زده میشود و میتوانید کارهایی که نیاز است هنگام ساخت یک شی انجام دهید (مانند مقدار دهی اولیه متغیر ها) را توسط آن انجام دهید. این متد هم نام با نام کلاس است و هیچ نوع برگشتی (حتی void) ندارد. مثال:

class TestClass
{
public:
TestClass()
{
val = 5;
}
int getVal()
{
retu val;
}
void setVal(int p)
{
val = p;
}
private:
int val;
};

int main()
{
TestClass t;
cout << t.getVal();
retu 0;
}

خروجی این برنامه 5 است.

سازنده ها میتوانند پارامتر هم داشته باشند، در این صورت هنگام ساخت یک نمونه، باید آن پارامتر را هم ارسال کنیم:

public:
TestClass(string n)
{
val = 5;
name = n;
}
private:
string name;

در قسمت بعد روش جداسازی پیاده سازی و تعریف، و overload کردن توابع را بررسی میکنیم.

آموزش Linux Essentials- قسمت یازدهم...

ما را در سایت آموزش Linux Essentials- قسمت یازدهم دنبال می‌کنید

برچسب: نویسنده: بازدید: 123 تاريخ: يکشنبه 23 ارديبهشت 1397 ساعت: 22:57

صفحه بندی